Kvinnor som slår följe med vargar

Den här kursens slutuppgift är att inspireras från en text och skapa två föremål, lika till färg och form i två olika tekniker. Med fokus på yta och struktur.

”Kvinnor som slår följe med vargar” av Clarissa Pinkola Estes blev min text med fokus på sagan där vildkvinnan samlar ben, för att sjunga fram en varg ur dem, som när den springer ut i månljuset förvandlas till en fri och lycklig kvinna. Den handlar om vår otämjda natur. Det obetingade, fria, älskande, kreativa , instinktiva inom oss.

Idén är att göra fotsmycken, där själva foten representerar människan, kvinnan och smycket den otämjda vargen inom oss.

vargar

Karvsnitt?

Jag sitter fast i gestaltningen. Ska det vara litet och delikat, eller stort och blaffigt? Rått eller stilrent? Delikata smycken är så vackra på fötterna, gärna mycket mellanrum där huden får synas, men vargen är inte ett delikat djur. Det är muskulöst, fluffig päls, grov benstomme. Och det vilda, otämjda är inte heller delikat. Och jag trevar mig fram i formen. Vill jag använda karvsnitt? Vill jag skapa ett benlikt uttryck? En vargtass är en så bra symbol, kan jag få in den? Och jag har experimenterat med brutna fibrer, med att skapa ett hårigt uttryck. Ett uttryck som provocerar då man traditionellt vill skapa så släta ytor som möjligt i träet, ett rått, otämjt uttryck är ju inte helt fel med tanke på grundtanken, men det måste vara i en form som fungerar, som lyfter det otämjda i pälsigheten och jag har ännu inte funnit en form som hjärtat sagt ja till. Jag rör mig i associationer kring päls, ben, tänder och tassavtryck och undrar om vad som måste bort eller till för att formen ska födas fram.

This entry was published on 29 april, 2014 at 11:13. It’s filed under yta och struktur and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

