Otämjda fötter

Mina fotsmycken på plats i montern på vår utställning. Har du vägarna förbi Linköpings universitet kan du titta in i Keyhuset på plan 4, i glasfönstrena strax utanför Bild 2-salen.

Det ena smycket är täljt i trä och det andra bearbetat i silver. Där träet äOtämjda fötterr täljt är silvret hamrat för att skapa en association till något lite råare, lite vildare och ganska benlikt. Mittpartiet skulle föreställa päls.
I träet ville jag experimentera med brutna fibrer, men de verktyg jag använt i mina materialskisser kom inte åt den nedsänkta platsen och när jag jobbade med kniven tog karvandet över och ytorna blev slätare och slätare. Det är ett uttryck som fungerar. Det skapar en stilistisk illusion av päls, men saknar det råa uttrycket jag var ute efter från början.
I silvret arbetade jag med filen för att skapa skimmer, hammaren från pensidan för att få yttrycket att hänga samman mer med den hamrade ytan runt om, oxidering för att skapa kontrast och djup och till sist ett ristverktyg för att plocka fram skimret och råheten igen.

På tisdag är det dags för presentation, smyckena är klara, men är orden det?

 

This entry was published on 25 maj, 2014 at 10:50. It’s filed under yta och struktur and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

