Intarsia- meditativt detaljarbete

Intarsia, att lägga pussel med fanér. Det är detaljarbete, finpill, tålamod och en möjlighet att försjunka in i djup koncentration och lugn.

Stilisering

Uppgiften vaProcessed with Moldivr att ta en bild vi tidigare gjort av ett naturföremål och inspireras av denna till något nytt. Jag tyckte min pinne var ganska rejält tråkig och var till en början ganska oinspirerad, fann intressanta formelement som jag tänkte ta vara på och göra något annat av, men ingenting föll riktigt på plats. Till slut la jag märke till den lilla mosstussen som följt med pinnen. Den kändes som en levande varelse, en fjäril eller en liten älva. När jag studerade den närmare tyckte jag mig se en dansande liten varelse som höll en hatt ovanför huvudet. Det här ville jag ta vara på.

Itarsian

Det klassiska sättet att göra intarsia på är att man lägger fanéren lager på lager med sin bild överst och sågar eller klipper längs linjerna så att man får flera små pusselbitar. Jag ville ha fiberriktiningarna åt olika håll, så att de följde figuren på ett naturligt sätt, så jag bestämde mig för att placera ut dem och tejpa fast dem så som jag ville ha dem på bakgrundsfanéret, jaProcessed with Moldivg klippte upp bilden lagom mycket så att jag kunde se under att jag placeratbitarna rätt under bilden.
Det fungerade ganska bra. Men jag hade antingen behövt ha större marginaler på mina bitar. (Alltid denna sparsamhet! Det är miljötänkaren i mig som inte vill slösa.) eller en markering så att jag la bilden på samma ställe varje gång, vilket visade sig sen att jag inte gjort då vissa delar saknades. Det sägs att man lär sig av sina misstag och visst, jag förstod att det är en bra idé att lägga ett extra fanér som stöd överst och underst, då flera av bitarna bröts i sågandet. Även att ta en paus i sågandet om det är mycket, jag satt nästan en hel dag med denna och märkte att jag i omgångar tappade koncentratioen och blev otålig eller oförsiktig. Som tur är kunde jag klippa till bitar och fylla igen hålen med i efterhand, men det blev ju ett riktigt pilligt extraarbete.
När alla delar var utsågade, pusslade jag ihop bilden med hjälp av tejp, varje springa ska vara täckt, sågade ut en åttkantig bit, bråkade lite med vinklarna och fick återigen försöka återerinra mig matematiken. 360°/8 verkade funka bäst. På denna limmade jag fast fanérbilden och satte i press.

BordetProcessed with Moldiv

Ben gjordes, i stil med den åttkantiga skivan, faner klistrades på skivans kant och underredet målades. Ljust över mörkt och mörkt över ljust. Skivan borrades fast och se där! Jag hade plötsligt ett hallbord.

Tillämpning

Intarsia kräver och tränar tålamodet, koncentrationen och bildsinnet. Självklart beroende på var man lägger fokus. Har man tålamod kan det bli fantastiskt meditativt och lugnade. En person med mindre tålamod har oftast mycket energi är inte förlorad i intarsians detaljer, utan satsar bättre på rakare linjer, mindre detaljer och kanske gör flera istället.

This entry was published on 20 januari, 2015 at 03:10. It’s filed under Trä and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

